• Andalusisk dans
  • Orientalsk Dans
  • Zigøjnerdans
  • Flamencodans

Dansen som danses i Andalusien, nemlig Flamenco'en stammer højst sandsynlig fra Zigøjnerne, fra tiden hvor Kong Ferdinan V og Dronning Isabella I samlede og generobrede Spanien.

Zigøjnerne er den dag i dag den udstødte befolkningsgruppe i Andalusien.

Blandet med den stolte spanske folketradition, har dansen igennem tiden udviklet sig til det vi kender i dag.

Dansen giver udtryk for livserfaringer som er fyldt med livets stemninger, som smerte, glæde, skuffelse, længsel, humor, stolthed og sensualitet osv. En dans med alle slags stemninger, som udtrykker mennesket, både fra den lyse side med livets mange farver, men også fra den dybeste og mørkeste side. Dansen er i dag Andalusiens og Spaniens stolte folketradition.

En af Spaniens mest berømte forfatter, Federico García Lorca (1898-1936), var utrolig facineret af Zigøjnernes dans og udtryk. Han lærte af deres livserfaringer og blev utrolig påvirket af Flamenco'en således, at det blev en del af hans liv. Som forfatter beskrev han Flamenco'en, og fra dengang varede det ikke længe før Spanierne tog dansen tæt til deres hjerter.

Spansk – Arabisk dans

Er som ovennævnt en blanding af temperament og ynde. Dansen kan udføres med vifte, hvor viften har dens helt eget sprog. Dansen har stamp med fødderne, som også udtrykker noget helt specielt, blandet med de orientalske dansebevægelser bliver Spansk – Arabisk dans fuldendt.

Orientalsk Dans

Historie

Hvor stammer temaet ”Belly dance” fra? Måske fra det franske ord ”danse du ventre” som betyder dansen med maven. Eller fra det arabiske ord beledi.
Nogle dansere mener og føler at dansen er sexet og andre at det er en guddommelig dans.
I dag kalder de fleste dansere dansen for Belly Dance, fordi man ikke ved hvad man ellers skal kalde den.

Man kan også kalde dansen for den Orientalske dans eller dansen fra Mellemøsten, som på Arabisk hedder Raqs Sharki netop fordi den kommer fra den Orientalske verden.

Dansen har igennem tiderne udviklet sig fra den klassiske dans, som er en enkel stilart, til en dans med akrobatiske færdigheder, idet man er blevet inspireret fra andre dele af verden, hvor det har ført til at man I Amerika kalder dansen for ”Cabaret” som er en blanding af den klassiske Orientalsk dans, blandet med lidt folklore og ens egen personlighed.

I Californien har dansen udviklet sig på den måde at man blander hele den Orientalske vendens dans og kostumer sammen til ”Amirican Tribal Style”.

Men hvorfor og hvordan er denne dans blevet bevaret?
Konger og sultaner havde altid et harem, jo mere velstand jo større Harem. Helt tilbage til Kong Setau af Ægypten som blev efterfulgt af hans yngste søn Ramses (lysets Gud), kan vi læse om Haremmet. En dygtig og god danser som fangede Kongens eller sultanens opmærksomhed kunne blive hans yndling.

Kunsten i denne dans blev støttet og udviklede sig til at være en meget yndefuldt og værdig dans. En dans på flad fod eller halvtå, og hvor armbevægelserne starter fra albueledet, som er smidigt og afslappet.

Cairo var i 1940 / 50 Hovedstaden for den kulturelle underholdning, hvor man prøvede at efterligne Hollywood.
Det var på dette tidspunkt det første professionelle danseteater opstod. Teatret blev ledet af en libanesisk danser ved navn Badiaa Masabni, som blev født i 1892 i Beirut. Den første gang, hun brød frem på skærmen, var i 1935 i en film kaldet The Queen of Theatres. Det var begyndelsen på hendes karriere i filmbranchen, som blev kendt over hele verden. I samme periode var mange andre dansere på vej frem i søgelyset.

Zigøjnerdans

"Zigøjnerdans og - Spaaning - hvem faar ikke romantisk Hjærtebanken ved disse koglende Ord."
- Martin Andersen Nexø.

I Zigøjner dansen bruger man nogle teknikker fra Raqs Sharki (den Orientalske dans). Dog er der i denne dans flow hen over gulv og stamp.
Zigøjnerdans kan danses solo og i grupper. Den indeholder udtryk som kraftfuldhed, livsglæde, temperament, inderlighed elegance og længsel efter lykke.
Til denne dans danses der med lang nederdel med vidde samt sko med hæle.

I dansen styrker vi forbindelsen mellem hjerne-krop, så vi herved øger kropsbevidstheden og sanseligheden. Konditionen øges samt styrke og smidighed. Stressniveauet daler, fordi man efterhånden ikke undgår at leve sig ind i musikken og dansen og derved lukke alt andet ude, hvorved koncentrationsevnen stimuleres.

 

Den orientalske dans og Zigøjnerdans

Kropssprog er stærkere end ord og for en dansers optræden er det vigtigste at være i kontakt med sig selv. Er man udtryksfuld, opmærksom og ærlig over for sig selv, kan man igennem sin kraft forføre publikum, således at publikum kommer til at se sig selv i danseren. Når det lykkes, vil publikums reaktion og energi udstråle en dynamik, der farver hele showet.
En værdig dans som har ærlighed og mod kan for sjælen smelte sammen med musikken og derigennem opstår magien således at man i udstrålingen kommunikerer med publikum.

 

DANS ZIGØJNER, DANS…

Søgaard satte sig til Flyglet, lod Fingrene løbe over Tangenterne og spillede et ildnende Stykke Musik, som vilde have faaet enhver Zigøjner tit at springe op og kaste sig ud i Dansen, mens det hos en almindelig borgerlig kun fremkaldte smaa taktfaste Tramp i Gulvtæppet.... Dans Zigøjner, dans!

Zigøjnerdans

Zigøjnernes liv og sjæl har altid berørt os på den ene eller anden måde.
Navnet ”Zigøjner” er blevet brugt til at udtrykke det vildeste og temperamentsfulde. Det er blevet et begreb for menneskets kamp for lidenskab, som man igennem dansen udtrykker igennem blide og temperamentsfulde bevægelser.

Flamenco

Det gamle navn for Spanien er Iberia. Spanierne blev ofte kaldt for Celt –Iberians. I begyndelsen af 500 B.C kom grækerne til Iberia. De stiftede mange kolonier dybt inde i landet. De byggede templer og teatre og efterlod mange kostbarheder på den Spanske jord.

 

I det ottende århundrede blev landet  beboet af jøder og en del andre nationaliteter  . De kom hele vejen fra nær og fjern til Iberia og bosætte sig på den sydlige kyst hvor de medbragte varer og selvfølgelig deres kultur. På grund af alle de forskellige folkeslag som bosatte sig i kortere eller længere perioder blev deres kultur  blandet med det Iberiske folks kultur og har ført til det Spanien vi kender i dag.

Man har beviser for at den Spanske dans har rødder tilbage fra denne tid. På gamle billeder kan man se  på kropsholdingen hvordan ryggen er lænet blødt bagover samt den specielle position af hovedet.
Lyden af  kastanetter, som blev bragt med  fra Ægypten og Kreta, var allerede på dette tidspunkt et vigtigt akkompagnement ,samt håndklapning og råb.

Mange bosatte sig i Andalusien  hvor  sangen blev født som El. Cante, El Cante Jondo. Den dybe sang som er begyndelsen til  den originale Flamenco.

 

I det tiende århundrede levede der omkring en million i Còrdoba. En ubegribelig blanding af racer og nationaliteter med grupper af forskellig livsstil, sprog og kultur.  Som Jøder, Araber, Berbers og Moors (sorte Afrikanere) De levede adskilt i deres ghettoer og distrikter og siden denne tid har Andalusien været en union af forskellige racer.


I de næste århundrede udviklede dansen og musikken sig fra denne union.

Còrdoba var en musikalsk levende by med en blanding af sang fra Synagoer, Græske og Byzantinske sange, muslimske og jødiske Chants (rytmiske Toner)? Melodier fra Indien, Perisia, Iraq og Nord Afrika. Imellem alle de talenter var der  sangere  fra  Medina, Baghdad og Byzantium. Bl.a en sanger og musiker som kom fra Iraq og  hed  Zirnab også kendt som den ” Sorte fugl” på grund af den mørke hudfarve. Han blev en legende og på grund af hans undervisning af musik og sang anser man ham som grundlægger af Nationael Akademi for Musik i Spanien.

 

I femten hundrede tallet kom Zigøjnerne til Andalusien med en rig blanding af  østens musikkultur. Dette blev en stor udvikling inden for den Andalusiske musik og Flamenco sang.


I november 1478 slog den Spanske inkvisition for alvor igennem. Mange Jøder og Muslimer måtte flygte, mere end 4000 familier fra Sevilla, Còrdoba og andre Andalusiske byer.

 

Carcia Lorca blev interview i 1956 hvor han udtalte at Spanien mistede en fantastisk civilisation som poeter, arkitekter, astronomer og mange andre talenter som var unikke i verden.

I 1492 besatte Ferdinand og Isabel Granada. Tre måneder senere blev det vedtaget ved lov at alle jøder skulle ud af Spanien. I år 1502 blev muslimerne tvunget til at blive døbt eller forlade landet. Det blev forbudt at tale Arabisk, at klæde sig Arabisk og vælge Arabiske navne.

 

Sigøjnere
Sigøjnernes land er oprindelig Indien . Undersøgelser viser at de kom fra Indus flod. De var af den laveste klasse ”pariah” man mener at de blev forfulgt af den højeste klasse ” Aryans” og at det blev grunden til deres rodløshed.

 

I det ottende / niende århundrede indvandrede 180.000 sigøjnere til Spanien. Flest af dem bosatte sig i Andalusien som virkede som et paradis  på grund af Vejret, olivenlunde vingårde, skove, floder og bjerge.

Men efter at Ferdinand og Isabel havde forbudt jøderne af være i Spanien skulle det blive sigøjnernes tur. I år 1499 forlød det at sigøjnere fremover ikke måtte være i landet.
Indenfor tres dage skulle alle være udrejste og aldrig komme tilbage. Dog blev der nogle stykker tilbage i Spanien.

 

I 1586 da Philip den 3 af Portugal okkuperede Spanien, besluttede han at de sigøjnere der ønskede at blive i landet, hvilket drejede sig om ca. 1000 familier, ikke måtte gå med deres traditionelle beklædning, de kunne ikke beholde deres originale navne, ej heller deres eget sprog.
sigøjnere som race og folk skulle udslettes.

I Andalusien blev de dog accepteret af medlemmer af overklassen og aristokraterne da man var betaget af måden, hvorpå kvinderne flirtede med mændene samt deres dans og sang.

For sigøjneren er familien det allervigtigste. Det er deres sikkerhed. Uden familien har man ingen identitet. Så derfor er det  værste der kan overgå en sigøjner at blive adskilt fra  hans familie.
Alle ældre i familien kalder man for onkler og tanter på grund af samhørigheden. Man har stor respekt for far og mor og en stor beskytter trang til søster og bror. Så lang tid familien er sammen er sigøjnerens grundpiller af stål.

 

Fra 1800 til 1860 blev det første center for El Cante etableret. Sevilla, Jerez og Càdiz var de vigtigste. Los Puertos, Santa aria, Pueto Real, Isla de San Fernando og San Lùcar blev også kendte steder for El Cante.
Granada har en helt speciel tradition med Sacromonte (de hellige bjerge) bjergene med hulerne. Dansen i hulerne har været berømt i lang tid og mange udlændinge har besøgt Sacromonte.

 

 ” Hun skiftede ikke position, bevægede kun armene, hovedet og hofterne med stor charme og udtryksfuldhed

 

Enhver flamenco dans og sang har sin egen rytme, form og struktur som nøje må følges. Der er ca. 52 stilarter inden for Flamenco.  

Eks.

Solea stammer fra Sevilla og er grundpillen for flamenco guitar, sang og dans. Det er en stilart der handler om smerte og ensomhed.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

 

Allegria stammer fra Càdiz og er en gren fra Solea med ens rytme. Alegria betyder glæde og dansen er stolt og yndefuld
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

 

Bulerias stammer fra Jerez  de la Frontera og er ligeledes en gren fra Solea.  Bulerias betyder morskab og danses i et højt tempo
12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

 

Seguiriya er den mest dystre stilart og handler om sorg.
12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

 

Tangos stammer fra Càdiz og er forførende og flirtende.
1 2 3 4

 

Sevillanas stammer fra Sivilla og danses til festlige lejligheder. Den har fire ture og danses som par.
1 2 3 4 5 6

 

 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Pia Annette Al.Asadi, tlf. 21448199, mail: pia.asadi@get2net.dk - web: Claus Petersen